Tento UV filtr blokuje neviditelné UV složky světla z oblohy, které mohou způsobit neostrost snímku a na které mnoho barevných filmů reaguje modrým nádechem. (Tyto filtry by se měly správně nazývat "UV-blokující filtry", neboť existují také filtry pro technické účely, které naopak UV záření propouštějí a blokují všechny ostatní vlnové délky. Mezi fotografy se však už zažil zkrácený název "UV filtr".) UV filtry jsou ideální pro fotografování ve vysokých nadmořských výškách (v horách), u moře a v oblastech s velmi čistým vzduchem. Snímky jsou projasněné a zbavené modrého nádechu. Protože sklo je bezbarvé, podání barev se nemění (kromě odstranění nežádoucího modrého nádechu) a není ani potřeba prodlužovat expozici. UV filtr je díky tomu velmi vhodný jako ochrana čelní čočky objektivu proti prachu, poletujícímu písku, vodní tříšti a podobně a může zůstat trvale nasazen na objektivu. Doporučuje se pro analogovou barevnou a černobílou i digitální fotografii.
Jednovrstvý potah (Single Coating):
Na každý skleněný povrch je vakuově nanesena jedna vrstva antireflexního potahu. Tento jednovrstvý potah zabraňuje vzniku "duchů" a světelných odrazů uvnitř objektivu. Zlepšuje také světelnou průchodnost z hodnoty přibližně 92 % (sklo bez potahu) na více než 98 %.
Úchyt:
Tento filtr používá náš standardní filtrový úchyt B+W F-Pro, který má čelní závit pro příslušenství a je vyroben z mosazi. Ve srovnání s předchozím standardním úchytem uvedeným v roce 2001 je úchyt F-Pro tenčí. Nyní jej lze použít i se širokoúhlými objektivy - včetně většiny 24mm objektivů na full-frame těle - bez vinětování. Další výhodou úchytu F-Pro je jeho modifikovaný pojistný kroužek, který už není našroubován zepředu, ale drží sklíčko filtru zezadu. Pokud se tedy s filtru sundává velmi pevně utažený filtr nebo krytka objektivu, nehrozí nebezpečí uvolnění pojistného kroužku.
POZNÁMKA: dioptrická skla se montují do staršího typu úchytu kvůli tloušťce skla.
*****
UV filtry:
Ultrafialové filtry pohlcují ultrafialové záření a propouštějí všechno viditelné světlo. Potlačují světlo rozptýlené ovzduším - tento rozptyl je tím silnější, čím je vlnová délka kratší. Proto se nám dálky jeví modravé a z téhož důvodu vzniká i modré světlo oblohy. Ultrafialové záření se rozptyluje ještě silněji, avšak zrakem to nemůžeme posoudit, protože toto záření nevidíme. Fotografická vrstva je však zachytí. Na snímku proto vyjdou dálky i obloha nadměrně světlé a vzdálené detaily málo zřetelné. Jiná situace nastává v horách, kde je vzduch čistý a obloha dostatečně tmavá, přestože právě zde je ultrafialové záření velmi silné a s rostoucí nadmořskou výškou ho rychle přibývá. Objektivy fotografických přístrojů nejsou pro ultrafialové záření dostatečně korigovány. Proto se přes ostrý obraz vykreslený světlem překládá neostrý obraz vytvořený ultrafialovým zářením a tím se zhorší výsledná ostrost. Použitím ultrafialového filtru dosáhneme ostrých obrazů i při vysokohorských nadmořských výškách. Na objektivu může být nasazen permanentně a je tak vhodný i jako jeho mechanická ochrana.
Faktor filtru je 1.0.